DINS LA BOIRA

La Panadella is a declined customer service town that had knows better times in the XX century. It’s a frontier and crossing place located in the middle of Catalonia. For years It was the entrance door to Barcelona and a landmark for truck drivers, travellers and black marketeers. Any vehicle that went from Barcelona to the rest of the spanish north region, or vice versa, reached them crossing through the Panadella pass. Currently just a trace of what It used to be remains in the place. A highway built just next la Panadella and the economic crisis have stolen to la Panadella the role what used to play.


Dins la boira talks about the culture represented by places in an obsolescence process. Nowadays the society paradigms are renovation and flexibility, so places out of renovation are useless. To document places in an extinction process is a memory and acknowledgement act. It is an identity exercise inspired by the inevitable defeat of a landscape, a time and a culture that is being replaced.


La Panadella es una aldea de servicios de carretera en decadencia que tuvo su esplendor durante la segunda mitad del siglo XX. Se trata de un lugar de paso y de frontera ubicado en el centro geográfico de Cataluña. Durante años fue la puerta de entrada a Barcelona y lugar de referencia para camioneros, viajantes y estraperlistas. Cualquier vehículo que fuese de la urbe hacia la mitad norte de España, y viceversa, lo hacía por la carretera que cruza el puerto de montaña de La Panadella. En la actualidad es un rastro de lo que fue. La construcción de una autopista que acoge la mayoría del tránsito y la crisis económica de 2008 la han despojado del protagonismo que un día tuvo.

Dins la boira aborda la cultura que representa un espacio en obsolescencia. Actualmente la renovación y la flexibilidad son los paradigmas de la sociedad y hoy más que nunca los lugares que no se adaptan o se enquistan pierden su valor. Documentar espacios en vía de extinción es un acto de reconocimiento y de memoria, un ejercicio de identidad a partir de la inevitable derrota de uno paisaje, una época y una cultura que acabará siendo reemplazada.